Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

Ford zkouší technologii detekce výmolů

20. 2. 2017

Ford zkouší technologii detekce výmolů

Letošní zima bude patrně nejhorší za hodně dlouhou dobu. Teploty hluboko pod nulou, led a sníh se podepisují mimo jiné na stavu silnic.

V celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky nějakým způsobem podílí na více než třetině všech dopravních nehod.* V roce 2011 bylo v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, ale opravila se z toho jen polovina. Odhadované náklady přitom přesáhly 1,2 miliardy eur (v přepočtu přibližně 32 mld. Kč). Ve Velké Británii úřady zaznamenají nahlášení škody způsobené výmolem každých 17 minut. Průměrná výše škody přitom činí 432 liber (asi 13 700 Kč).**

Drahým opravám by ale do budoucna mohla předejít důmyslná virtuální mapa výmolů, na které pracuje Ford. Testování by mělo začít během letošního roku. Mapa ukáže řidičům v reálném čase přímo na palubním displeji, kde se výmoly nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu.

„Virtuální mapa by mohla zobrazovat nový výmol prakticky ihned po jeho vzniku a téměř okamžitě upozornit na nebezpečí ostatní řidiče,“ řekl Uwe Hoffmann, inženýr výzkumu ve Ford of Europe. „Senzory výmolů se nacházejí v našich vozech už dnes.“

Vozy Ford Galaxy, Mondeo a S-MAX s adaptivními tlumiči pérování dokážou zaznamenat přejezd výmolu a bleskově upravit vlastnosti tlumení tak, aby se předešlo poškození podvozku.

Mráz, sníh a led způsobují vznik prasklin a postupné drolení povrchu vozovky. Situaci zhoršují silné jarní deště, které naplní výmoly vodou. Technici z výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách nyní přemýšlejí, jak pomocí kamer a zabudovaných modemů získávat detailní údaje o výmolech a v reálném čase je předávat do cloudu, aby byly k dispozici ostatním řidičům.

Jiný výzkum Fordu je zaměřen na možnosti aktivního podvozku, který by mohl výrazně zmenšit intenzitu rázů od kol na špatném povrchu.

Ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu má Ford také 1,9 km dlouhý úsek s napodobeninami nejhorších úseků silnic, na jaké lze ve světě narazit.

Zlí jazykové ovšem tvrdí, že Ford mohl ušetřit náklady spojené s výstavbou tohoto areálu, kdyby testování odolnosti svých vozů proti dírám a výmolům přesunul na běžnou silniční síť v ČR…

* cordis.europa.eu
** www.racfoundation.org



Novinky