Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

Ford chce ve svých vozech využít extrémní pevnost bambusu

25. 4. 2017

Ford chce ve svých vozech využít extrémní pevnost bambusu

Téměř jistě jste na něm seděli a možná jste ho i jedli, ale věděli jste, že bambus by mohl nalézt uplatnění i ve výrobě automobilů? Jedná se totiž o jeden z nejpevnějších přírodních materiálů.

Díky investicím do výzkumu získalo lidstvo převratné materiály jako plast vyztužený uhlíkovými vlákny (zvaný též karbon) nebo lehký hliník. Bambus ale stačí zalévat a za den může vyrůst až o metr. Kombinací bambusových vláken s plastem by mohl vzniknout nový, mimořádně pevný kompozit, z nějž by se daly vyrábět některé automobilové součásti.

„Bambus je úžasný,“ řekla Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“

Přednosti bambusu jsou známy již déle než sto let. Experimentoval s ním dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Ve stavebnictví je dobře známá jeho pevnost v tahu. A protože doroste do plné dospělosti za dva až pět let, obnovuje se daleko rychleji než jiné dřeviny.

Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických.

Udržitelná budoucnost

Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford již v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí s využitím recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-MAX nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění se vyrábějí z použitých pneumatik. Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape se využívá vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále se využívají třeba rýžové slupky, sója nebo celulóza.



Novinky